Jógakaland
aug
27
Anya, jógázzunk! - Gyerekjóga Workshop Anyukáknak 9:30-11:30

Tanuljunk meg szörfözni az élet hullámain!

Az élet hullámait nem vagy képes irányítani és megállítani, de megtanulhatsz szörfözni rajtuk! Ez a központi gondolat, ami megalapozza a tudatos jelenlét gyakorlását. A kisfiammal, Árminnal, már elkezdtük gyakorolni ezeket a nagyon egyszerű játékos feladatokat, amik tényleg hatékonyak, ezért is írok róluk nagy örömmel Nektek, remélem tetszeni fognak!
 
Gyerekkorban többet vagyunk a jelenben!
 
A mindfulness, vagyis más néven a tudatos jelenlét, velünk született képesség, a gyerekek emiatt közelebb is állnak még ehhez az állapothoz. Biztos nálatok is elő szokott fordulni, hogy gyermeked elmélyül egy adott tevékenységben, például hosszasan gyurmázik, színez, homokozik, vagy éppen kirakózik. Na, olyankor Ő jelen van, sehol máshol, és nem gondol semmi másra, mint amit éppen csinál, ezért is olyan hatékony benne! Aztán ahogy haladunk előre az időben, ezekből a hosszú, zavartalan pillanatokból egyre kevesebb van, felnőtt korra pedig elérjük azt, hogy elfelejtjük ezt a nyugodt és áramló állapotot.

Nekünk már dolgozni kell azon, hogy újra előhívjuk és fejlesszük ezt a képességet. Ilyenkor szoktunk jógázni, meditálni és különböző mindfulness gyakorlatokat végezni. Visszagondolva, mennyivel egyszerűbb lett volna, ha gyerekkorunkban már tudatosították volna bennünk a szüleink ezt az állapotot, vagyis játékosan megfigyeltették volna velünk, hogy mit is jelent JELEN lenni?most nem kellene annyit melózni magunkon!
 
Tanuljuk megy együtt a gyerekekkel!
 
A tudatos jelenlét gyakorlását már 5 éves kortól érdemes elkezdeni! És hogy miért olyan fontos dolog ezzel foglalkozni nekünk és a gyerekeknek is? Mert ha békében és nyugalomban szeretnénk élni, a mindfulness egy nagyon fontos koncepció és nevelési elv. Segítségével nem csak azt tanuljuk meg, hogyan figyeljük meg ézéseinket és gondolatainkat, amikkel az élet történéseire reagálunk, hanem azt is, hogyan kezeljük azokat, hogyan szörfözzünk rajtuk! Egy olyan család, aki foglalkozik ezzel, közösen sokkal jobban megbirkózik a stresszel, céltudatosabban és egységesebben tud reagálni a kihívásokra és jobban élvezi a nagy pillanatokat is!
 
Kezdjük a légzésmegfigyeléssel!

Azzal, hogy  tudatosan figyelsz a légzésedre, a jelen pillanatában vagy, nem a tegnapban, nem a holnapban, nem az ezernyi, szerteágazó gondolataiddal vagy, hanem itt és most! Ha elkezded figyelni a légzésed menetét, tudatosabbá válsz a belső világodban, megnyugszol, békés leszel, és fejleszted a koncentrációdat.

Egy nagyon egyszerű gyakorlat, amit Árminnal a kisfiammal alkalmazunk is rendszeresen, hogy elalvás előtt az ágyában veszünk 5 mély légzést a pocakjába. Ő most 4 éves, és örömmel megcsinálja, hiszen a hasára teszi előtte a kedvenc kisautóját, vagy plüss figuráját, és úgy figyeli, ahogy le-föl emelkedik. Ezt minden este megcsinálhatjátok, kezdetnek tökéletes, én már akkor is alkalmazom, ha nagyon belemélyed a hisztis állapotba. Úgy kezdem el megnyugtatni, hogy az ölembe veszem, elmeséli miért sír, együtt érzek vele, majd megkérem, hogy figyeljük meg a pocakját és vegyünk pár légzést oda, ahogy szoktunk, mert attól megnyugszik. A figyelem elterelés miatt is működik!

 
Csillaglégzés

Egy következő szint a csillaglégzés, ehhez készítettünk is egy cuki Jógakalandos csillagot, aminek a segítségével könnyen tudják irányítani és megfigyelni a gyerekek a légzésüket! Próbáljátok ki közösen. Extra ötlet, hogy a csillag lehet a tenyeretek is! Például emeljétek fel a bal tenyereteket, mutassatok azzal egy csillagot, és a jobb mutató ujjatokat tegyétek a bal hüvely ujj tövéhez,kívülre.  Majd szép lassan haladjatok egy belégzéssel bal a hüvelyk ujj tetejére, kilégzéssel pedig a bal hüvelyk ujj és a mutató ujj tövéhez. És így tovább. Belégzés, kilégzés. Leírva bonyolultabbnak tűnik, mint a gyakorlatban!
 


A hangok megfigyelése

Most már tudom, miért tudtam olyan édesen elaludni gyerekkoromban a strandon, az számomra mindig olyan különleges élmény volt. Egyszerűen csak a strand hangjaira, a tipikus zajokra figyeltem, ami szépen megnyugtatott és álomba szenderített. Szóval, tökéletes jelenlétet tudunk elérni a gyerekeknél is, ha megfigyeltetjük velük a különböző hangokat. Például, ha van otthon valamilyen kis csengettyűtök, szélcsengőtök, akkor ültessétek le a gyerkőcöt törökülésbe, kérjétek meg, hogy csukja be a szemét, és addig ne nyissa ki, amíg hallja a csengettyű hangját. Azért írom a csengettyűt, mert annak a hangnak nem hirtelen van vége, hanem szépen, lassan, így hosszabban kell koncentrálni a hangra, hiszen csak akkor nyithatja ki a szemét, ha már teljesen elhalkult minden.

A természet hangjaival is tökéletesen működik ez a megfigyelős módszer. Ha kertes házban laktok, vagy ki tudtok mozdulni egy közeli kis erdőbe, tavasszal szinte koncertet ad a természet minden nap. Találd ki a séta alatt, hogy éppen mire kell most figyelni: a madárcsicsergésre, a tücskökre, a méhek zümmögésére, vagy éppen a léptetek, vagy a futóbringa neszére.
 
Mese a tudatos jelenlétért

Ezzel a nagyon alap, rövid, de hatékony relaxációs mesével gyermeked elkezdheti megtanulni hogyan figyelje teste jelzéseit, milyen az, amikor feszült, és milyen a teste, amikor nyugodt. A módszerrel elsajátíthatja, hogyan tudja akaratlagosan előidézni a nyugodt, ellazult állapotot, azaz megnyugtatni önmagát. Ha gyerekként megtanulja, hogyan engedhet el dolgokat, és pihenhet meg egy kis időre a nyugodtabb folytatásért, az felnőtt korában óriási hasznára lesz, hiszen a kihívások, feladatok és problémák csak gyarapodni fognak. A mesét a itt találjátok.

Copyright © JÓGAKALAND 2017 - Minden jog fenntartva.
Minden tartalom akár csak részbeni felhasználása, kizárólag csak a JÓGAKALAND előzetes jóváhagyásával lehetséges.


X