Jógakaland
szep
18
Gyerekjóga a Belvárosi Családi Pikniken! 10:00 - 18

Önnyugtatás kicsiknek!

Több mint 1000 Anyuka jelezte már nekem, hogy  a " feszültség- , stressz-, és szorongásoldás " témakör érdekli a legjobban a gyermekével kapcsolatban! Az önnyugtatást egy hosszú önismereti folyamat során tanulhatjuk meg, tudom, ijesztően hangzik, de csak az út eleje a kemény, a közepe zavaros, a vége viszont csodálatos:)

Az ÖNNYUGTATÁS felé vezető úton:

- először tudatosan megfigyeljük a reakcióinkat az életünk történéseivel kapcsolatban, vagyis megtapasztaljuk, mik azok a dolgok, amiktől félünk, szorongunk, feszültek és stresszesek tudunk lenni, és mik azok, amiktől lazák, boldogok, felszabadultak
- azután eldöntjük, melyikből szeretnénk többet az életünkben, vagyis hogyan szeretnénk reagálni az élet kihívásaira ( már többször idéztem, hogy az élet hullámait, történéseit nem feltétlenül tudjuk irányítani, de azt, ahogyan kezeljük, reagálunk rá, azt mi döntjük el, vagyis megtanulhatunk szörfözni ezeken a hullámokon
- végül pedig megtanulunk különböző nyugtató technikákat, gyakorlatokat, eszméket, rendszereket, amikkel magunkon tudunk segíteni, vagyis megtanuljuk, hogyan tudjuk saját magunkból kioldani a szorongást, a feszkót és a stresszt. Ehhez nyújt elengedhetetlen segítséget például a jóga, a meditáció, a légző- és relaxálógyakorlatok, amikből szépen be tudunk építeni gyakorlatokat a mindennapjaikba

Én csak felnőttkoromban szembesültem azzal, hogy ezt bizony meg kell tanulni, különben baj lesz! Hiszen ha ez elmarad, ha nem tanuljuk meg önmagunk működését, ha nem tudjuk beazonosítani, majd kezelni az érzéseinket, eluralkodnak rajtunk, erősebb lesz a félelem és a szorongás érzése, majd jöhet a depresszió, a különböző testi tünetek pánikrohamok, betegségek formájában....nem is folytatnám tovább a felsorolást!

Ez a tanulási folyamat kimaradt a gyerekkoromból, egész egyszerűen azért, mert amikor én voltam ovis, vagy kisiskolás, talán még gyerekcipőben sem járt az önismeret, a tudatosság, az önnyugtatás, a jóga, meditáció...stb. fogalma, a mentális egészségről ne is beszéljünk!

Mára viszont tisztán látom, és szerintem Ti is, ha tudatosan figyelitek a világot és az életeteket, hogy a legfontosabb, a mentális egészségünk karbantartása, hiszen az az alapja mindennek, de tényleg mindennek! Ha mi nem vagyunk rendben, a családunk, gyermekeink, tágabb környezetünk, igazából a teljes életünk zavaros és feszült lesz, semmiképp sem boldog és kiegyensúlyozott.





Rákanyarodva a gyerekekre, ezért találtam ki a Jógakalandot is, hiszen számomra ( és még sok millió ember számára ), a jóga ( mozgás és meditáció ) adott egy olyan módszertant, és gyakorlatias eszköztárat, ami az önismeret és önmegnyugtatás útjára terelt, ott is tart és folyamatosan fejleszt. 

Szeretném, ha a gyerekek, már kis korukban elkezdenék megtanulni ezt a módszertant, ami egy sokkal tudatosabb, önazonosabb és kiteljesedettebb énjükhöz segíti őket hozzá. Kis korukban, akár már 3 éves kortól, amikor még sokkal könnyebben megy, és úgy szívnak magukba minden tudást, amit játékosan adunk át, mint a szivacs! ( A Jógakaland Módszertan mini tanfolyamot itt találod! ).

Hogy ez valóban működik-e? A több ezer Anyuka és Pedagógus véleménye alapján, akik már kipróbálták valamelyik jógakalandos mesekönyvünket vagy játékunkat, nagyon is! Ők is azt tapasztalták, hogy a gyerekek elképesztően nyitottak a játékos jógára, a vizuális relaxációkra, és önmaguk megismerésére! Játékainkat itt találjátok!

Kezdjük!  - Mutassuk meg, milyen érzés ellazulni!

Nagyon fontos, hogy megtanítsd gyermekedet arra, hogy tudjon lazítani, ebben te tudsz a legtöbbet segíteni neki! Legyen számukra az ellazulás képessége magától értetődő a mindennapi életükben is. Te is tudod, hogy ma már ezerszer több inger éri a gyereket, az ovis beszoktatás, iskolás teljesítmények, pláne COVID idején, a szimpla utcai közlekedés, főleg egy nagyobb városban, vagy éppen a család bővülése, ez szüntelen pszichikai és fizikai terhelés számukra. Ezeken a külső hatásokon sajnos nem igazán tudunk változtatni, de azon igen, hogy megtanítjuk őket kezelni az ingerek okozta feszültséget, stresszt és szorongást!

A relaxációval megtanulja, hogyan figyelje teste jelzéseit, milyen az, amikor feszült, és milyen a teste, amikor nyugodt. A módszerrel elsajátíthatja, hogyan tudja akaratlagosan előidézni a nyugodt, ellazult állapotot, azaz megnyugtatni önmagát. Ha gyerekként megtanulja, hogyan engedhet el dolgokat, és pihenhet meg egy kis időre a nyugodtabb folytatásért, az felnőtt korában óriási hasznára lesz, hiszen a kihívások, feladatok és problémák csak gyarapodni fognak.

DURMI MACI SEGÍT ELLAZULNI!

Tippek: 

Először próbáljátok az esti rutin részeként bevezetni a relaxációt, hiszen ott már úgy is adott a fekvő helyzet és közel a lecsendesedés. Csak feküdjön bármilyen kényelmes pózban az ágyban, és csukja be a szemét, legyen sötét, hangulatfénnyel.

Megtámogathatod a gyermek figyelmét azzal, hogy az egyes testrészeket, melyekről szó lesz a relaxáció során, megérinted a kezeddel vagy akár valamilyen puha tárggyal (tollpihe, plüssállat, kedenc rongyi). A testrészek felsorolását lassan olvasd, vagy mond fejből, kis szüneteket tartva közöttük, hogy gyermekednek legyen ideje a figyelmét odairányítani. A mese utolsó mondata opcionális attól függően, hogy napközben vagy elalvás előtt végzitek a relaxációt.

Rövid történet, hamar megy majd fejből is:)

Képzeld el, hogy Durmi mackó barlangjában pihensz. Odakint csodaszép színekben pompázik az ég, vörös, narancs és rózsaszín, épp lemegy a nap. Enyhe szellő is fújdogál. Néha még a barlangba is betéved. Szippants bele ebbe a finom szellőbe és vegyél egy mély lélegzetet, majd lassan fújd is ki. Ismételd meg háromszor. Egy, kettő, három.

Durmi mackó barlangja az erdő közepén van, csodaszép, hatalmas fák ölelik körbe. Az ágak belógnak a barlang bejárata elé, így odabent félhomály van. Biztonságban vagy. Ide senki nem jöhet be, csak te és Durmi mackó. Meg is érkezik a nagy barna medve is a barlangba és lepihen melléd. Szükségetek is van erre a pihenésre, hiszen erőt kell gyűjtenetek a holnaphoz. Elnyújtóztok a barlangban, a szemetek csukva van.
 
Egyszer csak megérzed, ahogy Durmi megcirógat a pihe-puha mancsával. Végigcirógatja a lábfejedet, a lábszáradat, a térdedet, a combodat. Nem csiklandoz, inkább olyan megnyugtató, finom, puha érzés. Most a hasadon, majd a mellkasodon érzed a lágyságát.
 
Ahol hozzád ér, ott teljesen ellazulsz. A hátadat cirógatja és a vállaidat. Végig a karjaidat, a kezeidet, az ujjaidat. Végül a fejeden és az arcodon érzed a pihét.
 
Finom, puha meleg árasztja el az arcodat. Csak pihensz. Hallod, ahogy a lágy széltől a levelek susognak a fákon. Csak pihensz. Érzed a fű, a bokrok és a virágok illatát. És csak pihensz.

(Majd hallod, ahogy egyre jobban éled a szél és te is vele ébredsz.) Ezt csak akkor mondd neki, ha nem jó, hogy elalszik:))

Meséld el neki minél többször ezt a rövid relaxálós történetet. Kiegészítheted bármilyen apró dologgal, amitől még személyesebbé válik, pl: ha már jártatok barlangban, körbeírhatod azt hogy nézett ki, és milyen élménnyel gazdagodtatok akkor, vagy ha már láttatok közösen naplamentét, akkor azokat a színeket, környezetet leírni. Nálunk általában duplázni kell belőle:) 


Ezt a rövid mesét írta: Csák - Iványi Réka, gyerekjóga oktatató, gyógypedagógus



Copyright © JÓGAKALAND 2017 - Minden jog fenntartva.
Minden tartalom akár csak részbeni felhasználása, kizárólag csak a JÓGAKALAND előzetes jóváhagyásával lehetséges.


X