Jógakaland
nov
6
Toys Hungary Játék kiállítás 2021 10:00 - 18

Nyugtató légzéstechinkák

A LÉGZÉS az egyetlen olyan, stabilan nálunk lévő eszköz, ami biztosan SEGÍT MEGNYUGODNI! Ezt számtalanszor tapasztaltam már magamon is, de a gyerekeknél is óriási segítség lehet, ha játékosan megtanulják irányítani!
 
Azt feleslegesen hajtogatjuk nekik egyre intenzívebben, hogy " nyugodj meg ", ha éppen hiszti rohama van, vagy nagyon elkeseredett valami miatt, hiszen amíg nem tudja hogyan érheti el ezt, nem is tudja megcsinálni.

Hogyan és miért működik?
 
A légzés, mint nyugtató eszköz nagyon egyszerűen működik, mert a légzés és az érzelmi állapot kölcsönösen hatnak egymásra:)
 
Lelkivilágunk befolyásolja a légzést, vagyis ha idegesek, izgatottak leszünk, vagy éppen félünk, szorongunk valamitől, akkor felgyorsul és ez hatással van az idegrendszerünkre, testünkre. Felgyorsul a szívverés, izzadhatunk, remeghetünk...stb. Ugyanez fordítva is igaz, hiszen a helyes, nyugodt légzés, segít ellazulni és feltöltődni. 
 
Vagyis ha gyorsan változtatni szeretnénk a hangulatunkon, érzelmi állapotunkon, érdemes megtanulni először csak figyelni, aztán irányítani. 

A gyerekek is meg tudják tanulni és önmagukon fogják alkamazni!

Mondhatni tényleg gyerekjáték:) Csak az a titok, hogy játékosan vezeted rá! Már többször leírtam, vagy meséltem róla, hogy a kisfiammal, Árminnal úgy kezdtük a légzéssel való ismerkedést, hogy hanyatt fekvéseben a hasára tettem egy kisautót, vagy a kedvenc kabaláját. Úgy vezettem rá a hasi légzésre, hogy amikor beszívta a levegőt, meg kellett emelnie a hsával az adott tárgyat, nagyon élvezte. Most már a légzés lassúságát is tudja szabályozni. És nem kellett hozzá sok alkalom!

Aztán, ma már az " éles helyzetekben " is használjuk, amikor valami miatt kiborul, vagy kezdene kiborulni, mert például megijed attól, hogy doktor nénihez kell menni, akkor mindig mondom neki, hogy most nézzem rám, és vegyen 3-5 mély légzést a pocakjába! Természetesen csinálom vele én is:)

Az a cél a rendszeres gyakorlásokkal, hogy önmaguktól is ehhez az eszközhöz nyúljanak majd, amikor éppen nem vagyunk ott velük! Mert nem leszünk ott mindig minden helyzetben, amikor izgul, fél, szorong, vagy mérges. 

A légzőgyakorlatokkal való ismerkedést 3 éves kortól ajánlom. Onnantól kezdve már lehet játszani velük, és ahogy nőnek, akár csak egy évet is, egyre ügyesebbek lesznek! Nem kell sok idő, pár hónap, és ők mondják majd nekünk, amikor idegesek leszünk, hogy " Anya, nyugi, csak lélegezz:) " !

Bármikor csinálhatjátok, de szerintem jobb, ha kötődik valamihez. Például esti mese után, alvás előtt, vagy ébredés után. Nálunk az alvás előtti vált be! Tényleg csak 5 perc az egész, de ha megszereti, kihat majd az egész életére!


LÉGZŐGYAKORLATOK



Ördöglabdával, vagy valamivel, ami nyúlik
 

Én most egy úgynevezett ördöglabdát vettem elő, amit abban az ütemben mozgatok, ahogy lélegzek. Ennyi a megfigyelés! Sokkal könnyebb nekik, ha eleinte látják is, nem csak belül érzik! Ha nincs ilyen, vagy ehhez hasonló laddátok, akkor egy befőttes gumi is megteszi, amit a légzés ütemében feszítetek ki, és engedtek össze, de a kézfejükkel is eljátszhatják ezt: 
 
Egy kényelmes, nyugodt ülésben, belégzésre szorítsák kicsit ökölbe a kezüket, kilégzésre nyújtsák ki az ujjakat, nyissák ki a tenyeret. Minél lassabb, annál jobban érezni a hatást!

Ajánlott ütem: 4 számolásra orron be, 4 számolásra orron ki
Persze ez az végcél, egyáltalán nem baj, ha elsőre nem így alakul!

Hegymászós légzéstechnika

Ilyenkor a mi testünk lesz a hegy, az ujjaink pedig akik felmásznak rá!

Emeljétek fel az egyik karotokat, ez lesz a hegy csúcsa. A másik kezetek mutató és középső ujja az emberke, vagyis a két lába, ami felmászik. Amíg az ujjaitokkal felmásztok szép lassan a hegy csúcsra, félig nyitott szájjal szívjátok be a levegőt. Miután felértetek, induljatok visszafelé, miközben szép lassan kifújjátok a levegőt. A lényeg az, hogy amíg másztok fel - és le, addig szívjátok be és ki a levegőt, mindezt a lehető leglassabban!

Ajánlott ütem: 6 számolásra szájon be, 6 számolásra szájon ki





Nyugtató csillaglégzés

Semmi más nem kell hozzá, csak a kezeitek! Az ujjak vonalát kell követni a légzés ütemével, minél lassabban! A lényeg, hogy végezzétek el mindkét kézzel, 2X minimum, túgyakorolni nem lehet, szóval, akár minden nap is, de két naponta érdemes, hogy napi rutin lehessen idővel. Gyerekekkel lefekvés előtt, vagy ébredés után reggel az ágyban is alkalmazható. 




Váltott orrlyuku légzés - Anyukáknak ajánlom:)

Váltott orrlyukú légzés - Anyukáknak ajánlom:)

Ez a légzés segít megszelidíteni a nyüzsgő gondolataidat és megnyugtatja az elmédet. Bárhol, bármikor! Tehát, egy nap túl sok inger ért, túl sok női szerepnek feleltél meg, egész egyszerűen csak egyedül szeretnél 5 percre lenni, csendben és nyugalomban, akkor " vidd magaddal " ez a légzést! Ehhez is csak két kéz kell, semmi más, na meg persze a koncentráció. A fókusz tartása ennél a légzésnél még könnyebben fog menni, mert figyelni kell a cserékre és a levegő áramlására. 

A videót itt találjátok hozzá!


A helyes légzés: 

  • Lecsendesíti az elmét
  • Megnyugtat
  • Beindítja az energiaáramlást
  • Tudatos jelenlétre inspirál
  • Tanít fókuszálni, koncentrálni
  • Javítja az élet minőséget
  • A jóga és meditácuó alapja

 

AJÁNDÉK

Írj nekem egy emailt a jogakalandrafel@gamil.com címre és elküldöm Neked az alábbi Nyugtató Csillaglégzés grafikát, ami igazi támogató segítség a gyerekeknek ahhoz, hogy megtanulják ezt a technikát! Így önmagukon is tudják alkalmazni, amikor úgy érzik, hogy szükségük van rá!



Copyright © JÓGAKALAND 2017 - Minden jog fenntartva.
Minden tartalom akár csak részbeni felhasználása, kizárólag csak a JÓGAKALAND előzetes jóváhagyásával lehetséges.


X